LEVELSPORTKONCEPT – vše pro sport

Vypnout pozadí

Velký comeback rakouského lyžařského giganta na scénu

Nabízené značky

Kastle - technické info

KONSTRUKČNÍ TECHNOLOGIE LYŽÍ KÄSTLE

 

Sendvičová konstrukce :

K této konstrukci lyže se došlo postupným vývojem. Sendvičová konstrukce je nejefektivnější a nepropracovanější metodou při stavbě lyží. Možnost kombinace materiálu v „jádře“ ve spojitosti s horní a dolní vrstvou a dalšími komponenty jako je bok lyže a hrany, umožňují optimální konstrukci  pro jakýkoliv cíl a úroveň výkonu, který je na moderní lyži vyžadován. Důležitým požadavkem je kombinace dlouhodobé flexe a torze lyže.  Dalším faktorem je geometrie lyže a v neposlední řadě její hmotnost.

 

Hallow technologie „průhledný otvor“ je unikátním rysem zn.Kästle, který snižuje váhu lyže. Dual-H.T. se rozumí otvor ve špici a na patě a to má za následek snížení hmotnosti až o 15%. Tento koncept sendvičové konstrukce lyže umožňuje trvalou jízdu po hraně.

 

Hlavním centrálním prvkem v konstrukci lyže je dřevěné jádro (wood core). Na jeho kvalitě je závislý „výkon“ lyže omezující vibrace za jízdy. Dalším prvkem je polyuretanová pěna vstřikovaná kolem dřevěného jádra a její proniknutí až do mikrostruktury dřeva. To zvyšuje životnost lyže až na několik let.

 

Jasanové dřevo (ash wood) je velice vhodné pro stavbu lyže a je použito v modelové řadě RX. Stříbrná jedle (silver fir) je primárně používána pro svoji nízkou hmotnost a pružnost. Rovněž je použitá v řadě RX. Kombinace jasanu a stříbrné jedle dodává lyži „výkon“ a při tom snižuje hmotnost lyže. Tato „dřevěná kombinace“ je použita v řadě MX70, MX78, MX88. Modelová řada lyží FX a freeridové modely MX98, MX108, MX128 používají kromě jasanu a stříbrné jedle další druh dřeva a tím je topol (poplar). Ten patří do skupiny lehkých dřev.

Kombinace tvrdého a měkkého dřeva  v jádře zajišťuje strukturální stabilitu lyže (jasan) a drží její váhu dole (jedle, topol). Podpůrné vrstvy pro jádro jsou udělány ze skleněných vláken (fiberglass) a vrstvy titanu. „Zabalení“ jádra do

těchto vrstev s přidáním gumy zabraňuje tak vibracím, charakteristických při jízdě.

 

Bok lyže (sidewal)

Bok lyže umožňuje převod síly vyvinuté lyžařem na hranu a chrání tak dřevěné jádro. KÄSTLE nabízí dva typy bočnic lyže: PHENOL – je materiál z vysoce silných pevných vláken. Ta umožňují přímý převod síly při jízdě na ledových tratích. ABS je měkčí materiál, ale více trvanlivý. Bočnice lyže z tohoto materiálu tlumí nárazy a snižuje nebezpečí zničení hrany.

 

Sendvičové boční krytí (sandwich cap)

Pro méně zdatné lyžaře vyvinout lyži s dokonalým propojením dvou vlastností, torzní tuhosti a flexí nemůže být dosaženo  jednoduchým sendvičovým krytím. V

určitém bodě tato konstrukce postrádá torzní pevnosti. Kombinace flexe s požadovanou úrovní torzní stability je nutné pokrýt boční stěnu skleněným vláknem.

Dřevěné jádro s vnitřním titanovým plátem dovoluje perfektní flexi s tlumícími účinky.

Tato „schránka“ neboli torzní box dodává lyži požadovanou vysokou torzní pevnost.  

Materiál – dřevo :

 

Jasan (ash)

asan patří do skupiny „tvrdých dřev“ Má výborné mechanické vlastnosti – tvrdost, sílu v pnutí, flexibilitu. Má vysokou specifickou váhu – 0,7 kg/dm3. Je to

výborný materiál pro výrobu „lyžařského jádra“.

 

Buk (beech)

Patří do „rodiny“ tvrdých dřev“ a má podobné vlastnosti jako jasan v s vyšší specifickou váhou – 0,8 kg/dm3. Rovněž prvotřídní materiál pro „lyžařské jádro“.

 

tříbrná jedle (silver fir)

e to „měkké dřevo“,používané do lyžařského jádra pro svojí nízkou hmotnost -

0,55 kg/dm3 a svojí pružnost.

 

Topol (poplar)

Dřevo topolu náleží do rodiny „měkkých dřev“ a má podobné vlastnosti jako stříbrná jedle a jeho specifická váha je ještě menší – 0,4 kg/dm3. Je to dřevo trvanlivé a je používáno na výrobu lehké a pružné lyže. Viz. popisy jednotlivých modelů.

 

Karuba (karuba)

Specifické „měkké dřevo“ s identickou kvalitativní charakteristikou jako stříbrná jedle. Je lehké – 0,4 kg/dm3 a pevné. Výrazně šetří váhu lyžařského jádra pro lyže Kästle.

 

 

Materiál – hmoty, vlákna :

 

Titanal

Jevysoce pevný hliník a používá na povrchy lyží. Titanal má podobné mechanické vlastnosti jako ocel, ale je o 1/3 hmotnostně lehčí. Svojí pevností zvyšuje

zkrut lyže při jízdě po hraně.

 

Fiberglass (GFK)

Nebo-li „skleněné vlákno“ se používá při stavbě lyží především pro jeho nízkou hmotnost a vysokou odolnost, tvrdost.

 

UD-Fiberglass

Je preferovaný materiál pro používání na povrchy lyží a na skluznice..  Navíc skluznice z tohoto materiálu snižuje „citlivost“ lyže při tlaku na podložku.

 

Biax fiberglass (DX)

Jedná se o další druh skleněného vlákna s úhlem + nebo – 45 stupňů. Funkce takto použitého vlákna zvyšuje tuhost zkrutu lyže.

 

Sinter-Graphite    

Je to plastický a grafitový prášek spojený pod vysokým tlakem a teplotou za účelem vytvoření kompaktní struktury na lyži. Vysoké % grafitu dává skluznici vynikající skluzové vlastnosti. S.G. je používán především na závodní lyže.

 

Halowtechnologie

 

Historie „otvoru v lyži“

Otvor  ve špičce lyži „loch ski“ vychází z konstrukční dílny firmy Kästle v Hohenems v roce 1976. Prvním protagonistou této konstrukční novinky byl Josef Walcher při olympijském závodě ve sjezdu v roce 1976. Krátce na to tento nový konstrukční prvek zavádí obdobně firma Fischer.

 „Comeback“ - nedávný návrat firmy Kästle  přichází s novou kolekcí v prosinci 2008 a inovuje „loch ski“ způsobem odpovídající současným technologickým požadavkům - „hallowtech“ neboli „průhledný otvor“.

Oliver Binder, vedoucí oddělení R+D říká: „Byli jsme přesvědčení, že v 21.století

se jedná o významné snížení hmotnosti lyže“. Tento dřívější prvek je přizpůsoben po-

třebám dneška. Výhodou této inovace kromě snížení hmotnosti až o 15%, může pomoci optimalizovat chování lyže při jízdě.